Ungdom på kysten kan miste skolen

Etter noen få år vil politikerne kutte i
den videregående skolen til ungdom i småkommunene. – Galskap, sier elevene i
Berlevåg, som frykter at hele ordningen forsvinner fra hjemstedet.

Elever, foreldre og hele bygdesamfunnet jublet da
Losa startet opp i Berlevåg. Losa-programmet gir ungdom mulighet til å ta første
året på videregående hjemme.

Ved hjelp av nett, videokonferanse, lokale
bedrifter og studieveileder får man samme opplæring som på vanlig skole. Slik
slipper ungdom på 15 og 16 å flytte hjemmefra, selv om det ikke finnes
videregående skole i deres kommune.

Men nå er ordningen truet. Fylkeskommunen foreslår
minstekrav til antall søkere, noe som vil bety at flere av linjene legges ned
til neste år. På onsdag skal Kompetanseutvalget i fylkeskommunen avgjøre saken.

Les mere på Finnmarken.no


Oppdag mer fra Berlevaagnytt.Com

Abonner for å få de siste innleggene sendt til din e-post.