Man kan trygt si at det er stor forskjell fra Norge til Sri Lanka. Men tirsdag på selveste FN-dagen, ble avstanden litt mindre for noen timer.
|
Da hadde nemlig første til fjerde klasse, ved Berlevåg Skole. Invitert familie og venner til en liten basar, til inntekt for FORUT (Solidaritetsaksjonen For Utvikling) Dette er en organisasjon som har basis i de norske freds- og edruskapsorganisasjonene IOGT og JUVENTE. Denne organisasjonen driver prosjekter i seks land, deriblant Sri Lanka. Som aksjonen på skolen i Berlevåg, har tatt utgangspunkt i. Der har de fire klassetrinnene de siste tre ukene, jobbet på mange forskjellige måter. Noe en av lærerne Norunn Strømslund, kunne fortelle litt om. – De har sett videoer fra Sri Lanka om den lille jenta Vasana, som er blitt en hovedperson i denne aksjonen. De har lært mye om landet Sri Lanka, om hjelpearbeidet der, om hvordan barna har det og ikke minst hvordan hjelpearbeidet, er med på å forandre hverdagen deres der, sier Strømslund.
|
Det ble et godt salg av tingene på basaren. Fra venstre ser vi: Ane Sehl Svendsen, lærer Vivian Nilsen og "pengeteller" Benjamin Sivertsen Richardsen |
|
Snabelsjokk Noe Strømslund syntes var fantastisk og ønsket på vegne av alle elevene og lærene, å takke så utrolig mye for dette. Barna selv syntes det var morsomt å lære mer om andre kulturer. Blant annet hadde de lært om det å få ”snabelsjokk”, når Vasana ble truffet av den store snabelen til
|
Det var mye fint til salgs, som var laget av barn på Sri Lanka |
|
– Vi fikk se hvordan Vasana har det. Hun må for eksempel stå ute og få helt vann over seg, når hun skal dusje, sier Kathrine Schanche. Som går i fjerde klasse og blir veldig ivrig, når vi snakker om Vasana. Uheldige som ikke har snø
|
Masse folk var innom i løpet av dagen… |
|
De er enige om at vi har det veldig godt i Norge, når man sammenligner med andre land. Og at det er store forskjeller på Berlevåg og Sri Lanka. – De er så veldig uheldige som ikke har snø og aldri får oppleve det, sier Mikael Sivertsen. Som sammen med de andre, er fornøyde med oppmøtet på basaren og sier at alle pengene vil komme godt med, for både Vasana og de andre på Sri Lanka, som FORUT hjelper. En organisasjon som elevene synes gjør en kjempejobb i de fattige landene. Norunn Strømslund kunne onsdag fortelle at de hadde fått inn rundt seks tusen kroner på basaren og et resultat de var kjempefornøyde med.
|
…Og salget gikk godt |
|
Noen av de flinke elevene som var med på basaren. Fra venstre ser vi: Marius Nilsen Hammeren, Bjørg Hammer, Victoria Cecilie Johansen (på gulvet), Mina Letrud og Henrik Jensen |
Disse fjerdeklassingene var ivrige til å snakke om Vasana og Sri Lanka. Fra venstre ser vi: Julia Touhinen Sollis, Heidi Cecilie Eriksen, Kathrine Schanche, Mikael Sivertsen, Nina Fredriksen Hansen, Kaja Therese Jakobsen og Helena Laupstad |
|
Disse klistremerkene av Vasana gikk elevene med på basaren |
Det var mye godt å få kjøpt på kafeen. Laget av foreldre og foresatte |
Oppdag mer fra Berlevaagnytt.Com
Abonner for å få de siste innleggene sendt til din e-post.








